3D Studio Max, Autodesk tarafından geliştirilen bir 3B modelleme, görselleştirme ve animasyon programıdır. MSDOS ortamında çalışan 3D Studio yazılımının devamı olan 3D Studio Max'in son sürümü, 2011 yılında çıkan 3DS Max 2012'dir.
Gelişmiş eklenti desteği ve kolay kullanımı ile 3DS Max, 3B modelleme
yazılımları arasında en yaygın kullanıma sahip uygulamalardan biridir.
Gelişmiş karakter modelleme özellikleri ile oyun geliştiricilerinin
gözdesi haline gelmiştir. Film özel efektleri, mimari sunumlar ve
endüstriyel tasarım sunumları gibi alanlarda da yaygın olarak
kullanılmaktadır.
Tarihçesi
DOS ortamında çalışan ilk sürümü Yost Group tarafından üretilmiş ve
Autodesk tarafından yayımlanmıştır. 3D Studio 4. sürümünden sonra Windows NT
platformu için yeniden yazılmış ve "3D Studio Max" adını almıştır. Bu
versiyon ise Kinetix tarafından piyasaya sürüldü, Kinetix, Autodesk'in
alt kuruluşu olan Medya ve Eğlence bölümüydü. Yazılım daha sonra
geliştirilmeye devam etti ve ismi kısaltılarak "3DS Max" olarak
değiştirildi.
Temel özellikler
DS Max, parçacık sistemleri, karakter modelleme araçları, hareket
yakalama araçları ve gelişmiş denetçiler gibi özellikleriyle tek bir
pakette çok sayıda özelliği sunmaktadır. Ayrıca MAXScript adında tümleşik bir programlama dili vardır.
Modelleme
3DS Max çok sayıda temel nesneyi hazır olarak sunar. Mimari tasarımlar
için de duvar, kapı, pencere ve merdiven gibi bileşenleri ölçülerini
kolayca değiştirerek projeye eklemek mümkündür. 3DS Max ayrıca poligonal
modelleme, NURBS modelleme, yüzey modelleme gibi teknikleri destekler.
Animasyon
3DS Max'in animasyon kontrolleri ile nesnelerin tüm özellikleri,
materyaller, kameralar, ışıklar ve çevre özellikleri zaman içinde
değiştirilebilir ve Curves Editor ile tüm bu özellikler üzerinde
tam bir kontrol sağlanabilir. Değişken grafiklerinin Bezier eğrileriyle
kontrol edilebildiği bu editör ile karmaşık animasyonların üstesinden
gelmek mümkündür.
3DS Max, animasyon için klasik anahtar kare yöntemini kullanır. Zaman
doğrusu içinde farklı noktalarda verilen değerler arası geçişi otomatik
olarak yapar ve Curves Editor ile bu geçişlere ince ayarlar yapılmasına olanak verir.
Ters Kinematik çözümleyicisi ile birbirleriyle bağlantılı hareket
eden objeler arası ilişkiler kolayca çözümlenir ve kare anahtarlama
yöntemi ile kompleks mekanizmaların animasyonu yapılabilir. Ayrıca,
pozisyon, bakış, yüzey, bağlanma, tutunma ve yönelme kısıtlayıcılarıyla
gelişmiş animasyonlar yapılabilir.
Animasyon için kullanılabilecek diğer özellikleriyse uzay
saptırıcıları ve niteleyicilerdir. Uzay saptırıcıları kendilerine
bağlanan objelere, bükme, patlatma, rüzgar ve yerçekimi gibi etkileri
uygularlar. Niteleyiciler ise modellemede kullanıldıkları gibi animasyon
için de objeleri zaman içinde değiştirmede kullanılabilirler.
3DS Max'in en güçlü özelliklerinden biri de Havoc tarafından yazılan ve pek çok oyunda kullanılan ünlü fizik motoru Rreactor'dür. Reactor ile yerçekimi etkisiyle düşme, esneme, sıçrama gibi fizik benzetimleri yapılabilir.
Rendering
3DS Max'in en zayıf yönü tümleşik render motorunun Maya, Cinema4D, Lightwave ve SoftImage
gibi programlara göre daha kötü sonuçlar vermesiydi. Autodesk bu
sorunun üstesinden gelmek için daha önce ayrı bir ürün olarak satılan
Mental Ray'i 3DS Max'e dahil etti. 6. sürümden itibaren tüm 3DS Max
sürümleriyle birlikte piyasadaki en güçlü render motorlarından biri olan
Mental Ray'i kullanmak mümkün. Ayrıca, 3DS Max ile 3. parti render
motorları da kullanılabiliyor, bunlardan bazıları; V-Ray Renderer, Maxwell Render, Brasil r/s ve finalRender'dır.
No comments:
Post a Comment